بابهای ۲۷ تا ۳۰ اتفاقات منتهی به مرگ شائول را توصیف میکنند و پیام اصلی این است که داوود نقشی در مرگ او نداشت. داوود نزد فلیسطیها فرار میکند و خادم اخیش، پادشاه جت، میشود. نویسنده اعتراف میکند که داوود نزد بزرگترین دشمن اسرائیل رفته اما شائول را برای روی دادن این اتفاق ملامت میکند. همچنین میگوید داوود تنها تظاهر میکرد که به اسرائیل خیانت کردهاست. در باب ۲۸، میان اسرائیل و فلیسطیها جنگ روی میدهد و اخیش داوود را به همراهی دعوت میکند؛ داوود پاسخ میدهد: «خواهی دید که بندهات چه خواهد کرد.» ادامه باب ۲۸ از تصمیم یهوه برای مرگ شائول پرده برمیدارد. باب ۲۹ به داستان داوود بازمیگردد.
به لحاظ تاریخی، قابل قبول است که داوود دورهای از زندگیاش را به عنوان مزدور نزد فلیسطیها گذرانده باشد اما اینکه او در غارتهایش به اسرائیلیان حمله نکرد، ادعایی تاریخی نیست. همچنین تأکید زیاد نویسنده بر عدم حضور داوود در جنگ با شائول، تردیدهایی دربارهٔ درستی این ادعا ایجاد میکند. شائول به همراه یوناتان و دو پسر دیگرش در جنگ با فلیسطیها کشته میشود.
بعد از مرگ شائول، در اسرائیل برای بیش از هفت سال میان جانشینان او و داوود جنگ داخلی درگرفت. کتاب دوم سموئیل این بخش را تنها در ۳ باب توضیح داده اما مشهود است که دوره سختی برای آن سرزمین بودهاست. به گفته باب دوم، داوود از یهوه پرسید «به یکی از شهرهای یهودا بروم؟» و یهوه پاسخ داد «به حبرون برو.» حبرون مرکز طایفه کالیب، بزرگترین خاندان یهودا، بود و در زمان ورود به آن شهر، ابیجایل داوود را همراهی میکرد. در حبرون، بزرگان یهودا داوود را پادشاه اعلام کردند؛ کتاب این اتفاق را بعد از مرگ شائول میداند اما در عین حال ادعا میکند ایشبعل پسر شائول ۲ سال بر اسرائیل پادشاهی کرد و نتیجتاً، شائول زمانی که داوود پادشاه یهودا اعلام شد، هنوز حکمران اسرائیل بودهاست. دو مانع بزرگ بر سر راه پادشاهی داوود بر تمام اسرائیل بود؛ ابنیر فرمانده ارتش و ایشبعل جانشین شائول. هر دوی اینان به قتل میرسند و راه برای داوود هموار میشود. مطابق انتظار، کتاب دوم سموئیل هر گونه دخالت داوود در قتل را منکر شدهاست
کتاب مقدس وقایع سلطنت داوود را پشت سر هم روایت نکرده، بلکه آنها را بر اساس موضوع دستهبندی کردهاست. به نظر میرسد اولین اتفاق بعد از برگزیدهشدن داوود به پادشاهی تمام اسرائیل، درگیری او با فلیسطیها بودهاست. آنان که از وحدت اسرائیل و یهودا نگران شده بودند، در بلندیهای مرکزی اسرائیل به داوود حمله کردند اما او شکستشان داد و عقبنشینی کردند. داوود که از آنان فارغ شده بود، به پیشروی خود به سمت اورشلیم ادامه داد. اورشلیم تا آن زمان تحت سلطه یبوسیها بود و در مرز اسرائیل و یهودا قرار داشت؛ نتیجتاً، بر خلاف حبرون یا جبعه شهری بیطرف میان دو منطقه محسوب میشد.
داوود در متون آگادایی یهودی حضور پررنگی دارد و منابع یهودی به بخشهای مختلف سرگذشت و سلطنت او پرداختهاند. او جایگاه بالاتری نسبت به سایر پادشاهان اسرائیل دارد و در متون میدراشی گفته شده که خدا چشم به راه روزی است که داوود را تا ابد پادشاه کند و کسانی که با سلطنت سلسله داوود مخالفند، شایسته نیش مار هستند.